Teltur til kanten av Lifjell

Etter lang tid med planlegging og utforsking fant jeg ut at neste tur skulle gå til Lifjell. For meg er det mitt nærmeste høyfjell. Planen var å sette telt for deretter å gå til de forskjellige vannene i nærheten. Fiske stod derfor høyt på lista og rykter om bra fisk lokket meg ut på årets første telttur på høyfjellet med fiskestanga. På bildet under ser dere området jeg oppholdt meg i iløpet av turen.

Dag 1:
Denne dagen bestod av kjøring og å sette opp teltet før det blei mørkt. Det blei en 2 timers kjøring i bil før nærmere 500 høydemeter skulle tilbakelegges. Heldigvis var det bare 2,5 km å gå i forhold til den bratte stigningen. Stien var godt merket og var bra gått opp så det skal ikke være noe vanskelig å holde seg til stien. Noen partier er nokså bratte og resten av turen opp har en relativt bratt stigning.  Her er bildet av ruta og høydeprofilen opp til teltet.


Dag 2:
Dagen der jeg endelig skal få fisket på høyfjellet. Håpet om en litt større fisk en de normale på 20 cm var i baktankene da jeg fisket meg rundt vannet på ca 1 time. Vannet heter Langetjønn og er stappfullt av fisk på 20 cm. Heldigvis fikk jeg en større fisk på 400 gram som smakte godt i panna. Stekt ørret med smør, salt og pepper slår ikke en gang Skittles på import fra Sverige som er mitt yndlings godteri. Senere denne dagen gikk jeg meg en tur med fiskestang i området som er markert i det første bildet. Her var det også fisk å få. De var mindre, men mer bitevillige. Når jeg kom tilbake blei fisken sløyet og spist til kvelds før en varm soveposen ventet på meg inni teltet.

Dag 3:
Dagen startet med litt fiske før jeg pakket sakene for hjemreise. Jeg tok samme rute ned som jeg tok opp. Denne gangen gikk det en del raskere en dag 1 da jeg skulle opp. I bilen ventet er deilig Solo som skulle drikkes i bilen på vei hjem.

Her er noen bilder!

 Vannet virket ganske dødt i starten, men her gjelder det virkelig å finne det såkalte "spottet". Da gikk det på en fin en. Glemte vekten i bilen, men kan tenke meg at det var en ørret på ca 400 gram.
 Det tok tid før vi fant teltplassen, men det lønte seg for her var det både idyllisk og vindstille.
 Dette var typisk for området vi befant oss i. Høyfjell, men samtidig grønt og frodig.
 100 meter fra teltplassen får vi denne utsikten. Ikke så rart etter 500 meters stigning.
 Et overblikk over plassen vi sov på. Det ser kanskje vått ut, men det flekken vi ligger på er nettopp ikke det.
 Jeg måtte slenge meg rundt etter en dårlig fangst og fant lykkevannet som sørget for fisk til kvelds.
Ja, det blir rotete, men jeg liker å kalle det et organisert kaos.